به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی، چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه با حضور جمعی از صاحبنظران این حوزه برگزار شد.

جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌ها گامی در جهت کاهش شکاف جامعه علمی و مردم

 

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی می‌تواند شکاف بین جامعه علمی و مردم را کم کند.

دکتر اکرم قدیمی در این نشست اظهار کرد: آنچه در این رویداد مورد داوری قرار خواهد گرفت، بیش از آنکه محتوای علمی مطالب ارائه شده باشد، مهارت ارائه‌دهندگان در ساده‌سازی مطالب برای مخاطب عام و توان برقراری ارتباط با افراد غیر متخصص است.

وی درباره تاریخچه این جشنواره گفت: جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی با محوریت پایان‌نامه‌های دانشجویی به زبان ساده برگزار می‌شود. جامعه ایران در حال ورود به برهه‌ای از زمان است که بیشتر از هر زمان دیگر به آموزش، همبستگی، توان جمعی و باور به توان علم در حل مسائل نیاز دارد. تبادل تجربیات و یافته‌های علمی دانشجویان به زبان ساده برای همگان یکی از کارآمدترین ابزارها برای رسیدن به انگیزه‌هایی است که هر جامعه‌ای جهت توسعه به آن نیاز دارد. برگزاری چنین جشنواره‌هایی گرچه نمی‌تواند معجزه کند، اما امید دست‌اندرکاران ترویج علم بر آن است که با برگزاری چنین جشنواره‌هایی گام‌هایی جهت نیل به نتایج علمی و ملموس با مشارکت جوانان به عنوان بهترین گروه‌های هدف و نقش‌آفرین در ترویج علم برداشته شود.

رئیس انجمن ترویج علم اهداف دومین جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی را معرفی عمومی فرهنگ علمی و کاستن از شکاف میان مردم و علم‌ورزان، جلب توجه دانشگاهیان و دانشجویان به چالش‌های پیش‌روی کشور و تشویق آنان به بررسی این چالش‌ها در پایان‌نامه‌های دانشجویی، تشویق دانشگاهیان به برقراری ارتباط مستقیم‌تر با مردم، فراهم آوردن زمینه‌ای برای گفت‌وگو و هم‌اندیشی میان علم‌ورزان و مردم درباره چالش‌های پیش‌روی کشور و جلب توجه عمومی به آموزش غیررسمی و یادگیری مادام‌العمر برشمرد.

دکترقدیمی افزود: بخش‌های علمی این جشنواره علوم انسانی، علوم پایه، علوم مهندسی، علوم کشاورزی- منابع طبیعی و محیط زیست و هم‌چنین علوم بین‌رشته‌ای است.

وی در ادامه تقدیر دانشگاه‌ها و مراکز علمی از برندگان، برگزاری کارگاه یک روزه آموزش ترویجی برای منتخبان، برگزاری جلسات توسط منتخبان در دانشگاه‌ها و انتقال نتایج کارگاه ترویج علم به دیگر دانشجویان را پیشنهاد داد.

در ادامه این نشست، دکتر پرویز شهریاری، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) گفت: در جامعه‌ای که علم از مسیر اصلی خود منحرف شده و نقش آگاهی‌بخشی خود را از دست داده، پرداختن به ترویج علم و پرداختن به خلاصه‌های ساده پایان‌نامه‌ها بسیار دشوار است.

دکترشهریاری ادامه داد: از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، انجمن ترویج علم و یا حتی ایرانداک انتظار می‌رود راهکارهای عملی بیشتری برای تدوین خلاصه همگان‌فهم ارائه کنند، اگر چنین چیزی رخ ندهد ممکن است شاهد باشیم متن‌های گوناگونی تولید شود که ممکن است هدفی که می‌خواهیم را محقق نکنند.

وی افزود: ما در حال حاضر داریم درباره خلاصه‌ای از پایان‌نامه صحبت می‌کنیم که ویژگی‌هایی دارد که بخشی از آن‌ها ویژگی‌های زبانی است، بخشی از این ویژگی‌ها باید تدوین شود. ما بنا داریم چنین چیزی را در قالب یک نرم‌افزار عرضه کنیم که فرد بتواند متن خود را به نرم‌افزار ارائه کند و نرم‌افزار یک گزارش از متن ارائه شده به فرد تحویل دهد. در این نرم‌افزار توصیه‌هایی برای واژه‌های تخصصی نیز وجود دارد تا متن تا حد امکان اصلاح شود.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر آرمین توحیدی، نماینده دانشگاه تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی و جامعه دانشگاه‌ها را به عنوان حلال مشکلات قبول ندارند، گفت: ما باید سدشکن باشیم و کاری کنیم که جامعه به استادان و دانشجویان اعتماد کند.

وی افزود: پیشنهاد ما از دانشگاه تهران این است که در آیین‌نامه ارتقای استادان بحث ترویج علم هم گنجانده شود. اعضای هیات علمی ما عمدتاً درگیر مقاله‌نویسی هستند و وقتی برای ترویج باقی نمی‌ماند. تشویق استادان فعال در ترویج علم در جشنواره‌های پژوهشی و هم‌چنین گنجاندن آیتم‌های ترویجی در جشنواره‌های پژوهشی می‌تواند مثمر ثمر باشد.