به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در ادامه جلسه‌های قبلی نقد و بررسی پیش‌نویس دانشگاه کارآفرین، پنجمین جلسه با حضور دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر و رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکترمسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدجواد رسائی، رییس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر خسرو پیری، سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، دکتر اکرم قدیمی، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر احمدرضا بهرامی، ز (تماس اینترنتی)، دکتر بهزاد سلطانی، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، دکتر بهروز زارعی، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران دکتر امامی، عضو هیات علمی دانشگاه سهند تبریز (در تماس اینترنتی)، دکتر رضا نقی زاده، دکتر مژگان سمندرعلی اشتهاردی، دکتر سحر کوثری، از اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر احمدی به ساختار سند تهیه شده اشاره کرد و گفت: در بخش تعاریف همه موارد با دقت و وسواس زیادی تنظیم شده اند.

در ادامه نیز دکتر نقی زاده گزارشی از کارهای انجام شده ارائه کرد. وی همچنین به برگزاری نشست های عمومی در حوزه دانشگاه کارآفرین اشاره کرد و گفت: به موازات تدوین سند برنامه ترویجی نیز در حال اجرا است. وی در ادامه به مراحل تنظیم این سند اشاره کرد و هدف از تدوین این سند را رسیدن به دانشگاهی که به جامعه نزدیک تر باشد و در سطح بین المللی دیده شود عنوان کرد.

دکتر سلطانی در ادامه افزود: در تهیه این سند باید طوری پیش برویم که همه فعالیت های دانشگاه در جای خود قرار داشته باشند و رویکرد کارآفرینانه به آن اضافه شود. وی افزود: در بخش سیاست ها باید بر تقویت آموزش و پژوهش تاکید شود و دانشجویان با فعالیت های کارآفرینانه آشنا شوند. وی همچنین بر اشاره به تاثیر اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بر منطقه هم جوار نیز تاکید کرد.

دکتر بهروز زارعی همچنین افزود: ارزش نهادن به ثروت آفرینی دانشگاه ها نیز باید در بخش ارزش ها دیده شود. وی بر لزوم افزودن رویکرد کارآفرینی بر محتوای آموزشی به گونه ای که حداقل ۱۰% از دروس بر عمل کارآفرینانه موثر باشد تاکید کرد.

دکتر زارعی به تجمیع واحد های اموزشی و پژوهشی در منظور ارتقاء سطح کارآفرینی آنها اشاره کرد و گفت: تکمیل بدنه تجاری در کنار حوزه های علمی بسیار اثرگذار است که باید در سند به آن پرداخته شود.

عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران همچنین بر لزوم تشویق اعضاء هیات علمی و دانشجویان بر انجام فعالیت کارآفرینانه تاکید کرد.

برگزاری نشست و کنفرانس با هدف مبادله دانش و کارآفرینی و همچنین حمایت مالی از دانشگاه های برتر کارآفرین کشور در راستای ارائه مشاوره به دانشگاه های علاقه مند به کارآفرینی از دیگر نکاتی بود که دکتر بهروز زارعی به آنها اشاره کرد.

دکتر محمدجواد رسائی ضمن اشاره به اینکه این سند در افق ۵ ساله اجرا خواهد شد گفت: بخش اقدامات باید خلاصه تر تنظیم شود تا بتوان با تمرکز بر آنها در جهت اجرایی کردن آن گام برداشت. وی همچنین افزود: ما نمیتوانیم از دانشگاه های مختلف انتظار یکسان داشته باشیم و باید به اینکه توجه کنیم که بار مالی بر فعالیت های جاری دانشگاه ها تحمیل نکنیم.

دکتر خسرو پیری نیز در ادامه گفت: در کنفرانس آیسسکو بر تجاری سازی کشورها تاکید شده بود که اشاره به این نکته در بخش مقدمه میتواند نشانه ای برای همسو بودن وزارت علوم با حرکت منطقه باشد.

دکتر بهرامی که از طریق تماس اینترنتی در جلسه حاضر بود افزود: در مقدمه با هدف فرهنگ سازی باید کلیات سند نیز عنوان شود و وظیفه ذاتی آموزش عالی که ارتقاء مرجعیت علمی، کادر سازی و مهارت افزایی است مطرح شود و این سه وظیفه به صورت ماموریت برای دانشگاه های دارای صلاحیت ارسال شود. وی همچنین بر لزوم پرداختن به چالش ها و توسعه آینده نیز اشاره کرد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد برگزاری دوره های مشترک کارآفرینی و نوآفرینی با دانشگاه های معتبر دنیا را نیز لازم و ضروری دانست.

دکتر امامی نیز بر اهمیت مقطع کارشناسی تاکید کرد و گفت: استفاده از اساتید مجرب در دوره های کارشناسی امر مهمی است و تربیت دانشجو برای حضور در بازار کار بعد از دوره کارشناسی مهم است.

دکتر مسعود برومند با اشاره به اینکه کارآفرینی در این سند به مفهوم ایجاد ارزش افزوده با استفاده از شرایط موجود است گفت: هدف ما ایجاد شرایط ایده آل برای آینده است و به دنبال سندی هستیم که پارادایم های امروزه را متزلزل کند. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سندی که امروز آماده شده است یک برنامه استراتژیک است که با برنامه راهبردی دانشگاه ها در تضاد است. ما باید بتوانیم سندی آماده کنیم که پارادایم های ذهنی دانشگاه ها را تکان دهد و خود دانشگاه ها برنامه های راهبردی شان را بر طبق این سند تغییر دهند. وی ضمن اشاره بر لزوم ایجاد آمادگی برای تغییر در دانشگاه ها گفت: باید از دل این سند بیانیه ای بیرون بیاید و زمینه سازی در دانشگاه ها صورت بگیرد و سپس این سند به صورت اسناد مرحله ای به دانشگاه ها ارائه شود.

دکتر احمدی در پایان به جمعبندی پرداخت و افزود: در حال حاضر سند خوب پالایش شده و فرم این سند نیز باید به بیانیه تغییر کند.

ادامه بررسی پیش‌نویس سند نیز به جلسه بعد موکول شد.