یافته ها و نتایج تحقیقاتی تا هنگامی که در عرصه عمل استقرار نیابند و عواید آنها نصیب جامعه نشود، نمی تواند منشا رفاه عمومی و ثروت انسان ها باشند. این موضوع با تجاری سازی تحقق می یابد که یکی از پیچیده ترین مراحل فرایند نوآوری فناورانه استو هیچ الگوی قطعی و بلامنازعی برای آن وجود ندارد. با ظهور اقتصاد دانش بنیان در اواخر قرن بیستم خط¬مشی-های آموزش عالی نیز محتمل تغییراتی شده اند که سبب گردیده دانشگاهها و مراکز پژوهشی مانند شرکت های خصوصی برای کسب منابع مالی ایفای نقش کنند. امروزه نگرش سنتی به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به عنوان تولید کننده و اشاعه دهنده علم و دانش مورد تجدیدنظر قرارگرفته است، در این نگرش جدید دانشگاهها دارای مسئولیت بیشتری جهت تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود به عوامل فراهم کننده رشد اقتصادی، رفاه عمومی و ثروت جامعه هستند. کشورهای دارای اقتصاد پویا و متحرک، دانشگاههای قوی دارند که با دولت، صنعت و تجارت ارتباط و هماهنگی همه¬جانبه دارند. یکی از بسترهای توسعه این ارتباط جهت گیری در تبدیل تولیدات علمی دانشگاهها به محصولات تجاری است. لذا ایجاد بسترهایی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی و ارائه دانش به بازار جزء ضروریات عصر حاضر است که علاوه بر فراهم کردن ارزش اقتصادی قابل توجه برای سازمان مبدا منجر به رشد فنی، اقتصادی و افزایش رفاه کلی جامعه می گردد. تجاری سازی موفق فناوری حداقل نیاز به تقاضای کافی، برتری بالقوه فناوری برای پاسخگویی به آن تقاضا و یک فرد یا شرکت کارآفرین با منابع و توانمندی-های مدیریتی و بازاریابی مناسب برای تحویل محصول نهایی به بازار می باشد. گروه اقتصاد علم در سال ۱۳۸۴ با هدف تجاری سازی نتایج تحقیقات حوزه علوم انسانی و اجتماعی به عنوان یکی از گروه های هفتگانه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تشکیل گردید.
چشم انداز گروه اقتصاد علم، تجاری سازی تحقیقات حوزه علوم انسانی و عملیاتی ساختن دانش فراگیر شده در دانشگاه و به کارگیری آنها در محیط خارج دانشگاه برای ایجاد درآمد و کسب منفعت اقتصادی برای فراگیران آن است.
طی سالهای گذشته پروژه های متعددی توسط محققان گروه تدوین و منتشر شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
به طور کلی مخاطبان ما شامل سه گروه هستند:
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کانون تفکر در زمینه سیاستپژوهی و سیاستسازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی.
درج دیدگاه