Hello our valued visitor, We present you the best web solutions and high quality graphic designs with a lot of features.‎ just login to your account and enjoy .‎.‎.‎

<none>

به پایگاه اطلاع‌رسانی «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» خوش‌آمدید!
جهت عضویت اینجا کلیک نمایید.

ساخت یک موتور القایی تخت دوطرفه با ساختار جدید

شما اینجا هستید

نام دانشگاه/ مرکز: 
دانشگاه کوثر بجنورد
دانشکده/ گروه: 
کامپیوتر
سطح اجرا: 
استانی
نام سازمان متقاضی: 
آموزشکده فنی پسران اردکان (شهید بهشتی)
نام مجری و همکاران: 
مجری: دکتر محمدرضا بقائی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه کوثر بجنورد
همکار: دکتر علی بهنیافر، عضو هیأت علمی دانشگاه گنبد کاووس
ضرورت، هدف و مهمترین دستاوردها: 
در طرح فناورانه حاضر، ساختار جدیدی برای موتور القایی نوع تخت دو طرفه پیشنهاد گردیده که هزینه ساخت و حجم و وزن موتور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. موتور القایی با ساختار پیشنهادی جدید می تواند با هزینه و حجم و وزن به مراتب کمتر در انواع کاربردهای موتورهای القایی متداول از جمله، فن ها، کولرها، پمپ ها و ... مورد استفاده قرار گیرد.
درآمد قراردادها/ درآمد صنعتی: 
۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال
جوایز ملی و بین المللی: 
در حال حاضر، در مرحله داوری برای ثبت اختراع می باشد.
شرح مختصر طرح (در ۱۰ سطر): 
موتورهای القایی از جمله پرکاربردترین موتورهای الکتریکی در صنعت هستند که اغلب با ساختار متداول استوانه ای ساخته می شوند. با این وجود، ساختار استوانه ای عیوب عمده ای از قبیل چگالی توان پایین (وزن نسبتا زیاد) و وجود مقدار قابل توجهی از پیشانی های کلاف در سیم پیچی استاتور را به همراه دارد. البته، با استفاده از ساختارهای تخت می‌توان به چگالی توان بالاتری نسبت به ساختار استوانه ای دست یافت، اما این ساختارها نیز دارای معایبی از قبیل فرآیند ساخت پیچیده و هزینه‌بر و . . . می‌باشند. در طرح فناورانه حاضر، ساختار جدیدی برای موتور القایی نوع تخت دو طرفه پیشنهاد گردیده که هزینه ساخت و حجم و وزن موتور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین، یک نمونه موتور القایی ۵/۱ کیلووات با ساختار مذکور طراحی و ساخته شده است. در ساختار پیشنهادی، هسته استاتور دارای یک سری دندانه مجزا بوده که هرکدام به‌صورت جداگانه سیم پیچی شده و در نهایت با سربندی مناسب، کل مجموعه توسط منبع سه¬فاز تغذیه می¬گردد. به دلیل وجود دندانه‌های مجزا در ساختار پیشنهادی، پیشانی‌های کلاف به‌طور کامل حذف شده و تمام بخش های سیم‌پیچی به طور یکسان در ایجاد ولتاژ القایی و گشتاور الکترومغناطیسی سهیمند. علاوه بر این، در این ساختار، هسته استاتور فاقد یوغ می باشد. بدین سان حجم و وزن هسته استاتور و هزینه ساخت موتور به‌میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی.

خبرنامه الکترونیک

ارتباط با ما